Kan en givmild returpolicy öka försäljningen?

Kan en givmild returpolicy öka försäljningen? - RabattJägarna.se

Vi har väl alla någon gång funnit oss själva i en situation där vi köpt en produkt som kanske inte riktigt levde upp till våra förväntningar. Vare sig det handlar om ett klädesplagg, en leksak eller dator. I dessa situationer har man som konsument två val – antingen lever man med det och kanske säljer produkten vidare till någon annan, eller så lämnar man tillbaka den. Beroende på vilken typ av produkt det handlar om och huruvida den köptes i en fysisk butik eller på nätet, kan konsumenter vara mer eller mindre benägna att lämna tillbaka den. Men att lämna tillbaka en vara är inte alltid det lättaste. Beroende på företagets returpolicy kan det vara otroligt krångligt och rent av inte kännas värt det, att faktiskt göra en retur. Men visste ni att företags returpolicys faktiskt spelar in i företagets försäljning? Det är sant! Låt oss berätta varför.

En givmild returpolicy kan göra stor skillnad 

Att returnera en vara kan gå till på olika sätt beroende på om den köpts i en fysisk butik eller på nätet. I fysiska butiker är människor generellt sett mer benägna att göra returer, då man oftast bara kan gå tillbaka till butiken med varan och kvittot och lämna tillbaka den, och dessutom få pengarna tillbaka.

När det kommer till webbshoppar kan det dock se tämligen annorlunda ut. Det finns tekniskt sett tre olika faktorer som spelar roll när det kommer till att göra en retur på ett onlineköp – tid, pengar och ansträngning.

  • Tid: Hur lång tid har jag på mig att lämna tillbaka varan? Är det 14 dagar, 30 dagar eller 90 dagar? 
  • Pengar: Får jag pengarna tillbaka för varan eller får jag bara en bråkdel av summan? Eller får jag kanske bara ett värdebevis som jag kan spendera på andra varor i samma butik? Krävs det att jag själv betalar för returen eller kan jag använda samma porto som varan skickades med från början?
  • Ansträngning: Behöver jag lämna in varan med kvitto eller andra former av bevis på köp? Behöver jag fylla i blanketter eller kan jag bara skicka tillbaka varan i samma paket som den kom i?

Dessa tre faktorer är avgörande för huruvida vi konsumenter väljer att skicka tillbaka en vara eller inte. Om vi har 90 dagar på oss, men behöver fylla i blanketter, inte får hela summan tillbaka och dessutom betala för porto själva är det mer troligt att vi inte skickar tillbaka varan, utan istället lever med att vi gjort ett felköp. Har vi däremot 14 dagar på oss, kan använda samma paket och samma porto och får alla pengar tillbaka – då är det mer troligt att vi faktiskt lämnar tillbaka den.

Företag vill inte att du lämnar tillbaka produkter

Det är såklart en självklarhet att företag inte vill att deras kunder lämnar tillbaka varor, därför erbjuder många idag storlekstabeller, eller till och med visuella hjälpmedel för att vi ska kunna visualisera storlekar och passformer direkt på deras hemsida. Företag är dessutom noggranna med att deras kunder lämnar recensioner, så att kommande kunder kan få en bild av huruvida varan är “bra nog” att köpa eller inte.

Trots detta vet alla företag att misstag inträffar och att det alltid kommer ske returer på en del av deras försäljning, men om en bra returpolicy gör att du som konsument får en bra upplevelse, så kan det i slutändan gynna företaget i fråga. Om du köper hem en tröja i fel storlek, från ett företag som erbjuder en bra returpolicy, är du med största sannolikhet mer benägen att köpa samma tröja igen i rätt storlek från samma företag. Du är dessutom mer benägen att fortsätta handla från företaget om du vet att returerna är enkla att hantera och inte kräver en massa extra arbete från din sida. Detta innebär i korta drag att en givmild returpolicys kan öka ett företags försäljning då konsumenten känner en större trygghet och tillit till dem.

Var noggrann med att läsa regler för returer

Oavsett om du handlar i en fysisk butik eller på nätet är det dock viktigt att du som konsument är medveten om vilka policys som gäller för returer. Inte för att du ska bli mer benägen till att fortsätta handla från företaget, utan för att du inte ska slippa slösa tid och pengar i onödan. Det är såklart alltid att föredra att en givmild returpolicy redan existerar, men som konsument är det ju alltid bättre att vara säker på ditt köp och undvika att behöva göra en retur från första början.

Har du någon erfarenhet av att lämna tillbaka produkter till företag som du inte varit nöjd med? Hur gick processen till? Är du en sådan som lämnar tillbaka saker du beställt online eller säljer du hellre vidare eller behåller varan på grund av att det är för ansträngande? Berätta gärna för oss i kommentarerna!

Bloggen är skriven av:

Elias Grossmann
Elias Grossmann
Jag heter Elias och bor i Stockholm i en liten lägenhet på 24 kvadratmeter. Om dagarna jobbar jag på en kommunikationsbyrå och om nätterna glömmer jag bort att gå och lägga mig (ja, det är sant, jag har en förfärlig dygnsrytm). Jag gillar att resa, skratta och äta sena middagar. Är väldigt nyfiken och älskar att lära mig nya saker oavsett vad ämnet är. Med mina bloggar vill jag inspirera och hjälpa folk till att bli bättre och smartare konsumenter online. Vare sig det gäller spartips, produkt recensioner, eller köpguider så vill jag dela med mig av information och råd som kan hjälpa dig att fatta bättre beslut. Välkommen hit och hoppas att du lär dig något!

Relaterade Bloggar