Viljan att göra skillnad skapar lönsamhet & bättre kundrelationer

Viljan att göra skillnad skapar lönsamhet & bättre kundrelationer - RabattJägarna.se

Hur stor chans är det att du köper en produkt eller en tjänst från ett företag som står för samma värderingar som du själv gör? För vissa kanske det är oväsentligt, men för andra gör det en stor skillnad. Enligt en undersökning som genomfördes av Havas Group under 2019 framkom det att hela 77% av konsumenter är mer benägna att stödja ett företag som står för samma värderingar som de själva gör – det är verkligen inte en siffra att slänga under stolen. Så vad innebär det? Det är precis vad vi ska ta upp i den här artikeln.

Vad innebär det att vilja göra skillnad?

I dagens samhälle är det otroligt viktigt för en stor del av befolkningen att göra skillnad. Det behöver inte innebära att man flyttar berg, men små saker, som exempelvis donationer, eller att man bara visar sitt stöd i en viktig fråga är något som är otroligt viktigt för många. Speciellt viktigt blir det för oss konsumenter när vi väljer huruvida vi vill stödja ett företag eller inte. 

Det har funnits många företag genom tiderna som haft minst sagt tvivelaktiga rykten, bland annat företag som använder sig av barnarbetare eller på andra sätt skapat ramaskri i medierna på grund av exempelvis hemska arbetsförhållanden. Det här är fakta som funnits länge och som många vetat om, men valt att blunda för. Men i och med att nya generationer blivit mer uppmärksamma har också fokuset bytt riktning och frågor som tidigare generationer kanske blundat för, är nu mer relevanta än någonsin. Idag är många unga politiskt aktiva och brinner för viktiga frågor, och de är väldigt måna om att företagen de stöttar har samma värderingar och brinner för samma frågor.

För att som företag kunna locka till sig stödet av dessa människor, som trots allt utgör en stor del av deras målgrupp, är det därför viktigt att vara insatta i frågor som är viktiga för just dem. Det skapar ett förtroende mellan företag och kund och därmed blir kunderna också mer benägna att stötta företaget genom att konsumera deras produkter.

Hur kan företag göra skillnad?

Det finns otroligt många sätt som företag kan göra skillnad på, främst på grund av deras makt och deras finanser. Men vad är det egentligen som de kan göra för att vi som konsumenter ska få ett ökat förtroende för dem? 

Det finns egentligen två sätt som det kan gå till på. För det första är det viktigt för många företag att stödja viktiga samhällsfrågor i allmänhet. Det kan vara allt från att hjälpa barn i utsatta länder via donationer, till att stödja nationella organisationer som hjälper exempelvis barn, eller andra utsatta grupper. Men det finns även ett annat sätt som företag kan göra skillnad och skapa bättre relationer – nämligen genom att göra skillnad för deras målgrupp.

Om ett företag riktar sig mot en specifik målgrupp försöker de förmodligen att göra skillnad inom det fältet som målgruppen bryr sig mest om. Det skapar ett ytterligare bra förhållande mellan målgrupp och företag och det gör dessutom målgruppen mer benägen att föra företaget vidare till sina vänner och bekanta, samt göra reklam för dem i medier.

Vad betyder allt det här?

I samma studie som vi nämnde tidigare bekräftas det även att 55% av konsumenter tycker att företag har större makt och en viktigare roll än regeringar när det kommer till att göra skillnad. Det innebär att vi som konsumenter har en högre tillit till företag som aktivt jobbar för att förändra världen, än vad vi har för regeringar – även detta är en otroligt hög siffra. 

Sammanfattningsvis kan man påstå att vi som konsumenter lägger vårt förtroende hos företag när det kommer till att göra skillnad. Vi är mer benägna att stödja företag som aktivt jobbar för en bättre värld, än vad vi är att stödja regeringar. Detta är något som företagen vet, och något som de jobbar med dagligen – dels för att faktiskt förändra världen, dels för att deras kunder ska få ett bättre förtroende för dem. 

Men nu vill vi såklart veta vad ni tycker! Vilka företag handlar ni ifrån och vad gör dem för att göra skillnad? Är ni mer benägna att stödja företag som arbetar för att förändra världen? Berätta gärna för oss i kommentarerna!

Bloggen är skriven av:

Elias Grossmann
Elias Grossmann
Jag heter Elias och bor i Stockholm i en liten lägenhet på 24 kvadratmeter. Om dagarna jobbar jag på en kommunikationsbyrå och om nätterna glömmer jag bort att gå och lägga mig (ja, det är sant, jag har en förfärlig dygnsrytm). Jag gillar att resa, skratta och äta sena middagar. Är väldigt nyfiken och älskar att lära mig nya saker oavsett vad ämnet är. Med mina bloggar vill jag inspirera och hjälpa folk till att bli bättre och smartare konsumenter online. Vare sig det gäller spartips, produkt recensioner, eller köpguider så vill jag dela med mig av information och råd som kan hjälpa dig att fatta bättre beslut. Välkommen hit och hoppas att du lär dig något!

Relaterade Bloggar